Ц ените на електромобилите в Европа ще тръгнат надолу. Това трябва да е добра новина за бранша, който през тази година изпита доста проблеми с EV-тата и търсенето им.
Тази добра новина обаче има своята цена. А именно, че колите с ДВГ ще поскъпнат. Това са очакванията на бранша, обобщени от Reuters и Electrek.
Причината е, че от 1 януари 2025 г. в ЕС влизат в сила нови правила, които практически въвеждат неофициални квоти за продадени електромобили. Изискванията предвиждат намаляване на СО2 емисиите от общия брой продадени автомобили на дадената компания.
Изчисленията показват, че в началото производителите ще трябва да реализират поне 20% продадени EV от общия си брой. А според данни на ACEA (Европейската асоциация на автомобилните производители), през тази година 13% от всички продадени коли в ЕС са били електрически.
„Това е много голяма разлика. Компаниите сега трябва да продават повече EV във времена на политически и икономически несигурности и свиване на EV субсидиите, като всичко това намалява продажбите“, коментира Марк Мортрю,ц директор на френската лоби група PFA.
По-рано браншът беше изчислил, че ако нищо не се промени, през 2025 г. може да се наложи да плати глоби в общ размер на 16,4 млрд. евро. Някои от компаниите, например BMW и Mercedes, са на път да постигнат целта. Но повечето масови марки най-вероятно няма да успеят.
Така пред тях стои труден избор. Да плащат глоби, да променят цените на автомобилите си в опит да мотивират повече продажби на EV и по-малко на ДВГ. Или да търсят комбинация от решения.
Естествено, третото е най-предпочитано. Изцяло електрическите производители имат свободни „кредити“, които може да продават и така да позволят на други компании да намалят своите емисии. А също така предстои и промяна в цените.
За някои компании процесът вече започна. Reuters отбелязва, че Volkswagen, Stellantis и Renault са повишили цените на моделите си с ДВГ с по няколкостотин евро през последните два месеца. Цените на хибридите остават непроменени, а на изцяло EV моделите тръгват леко надолу.
Идеята е да се намали разликата между ДВГ и EV, но подходът е рисков. Увеличаването на цените на ДВГ моделите може просто да намали цялостните продажби и това ще се отрази лошо на производството и цялата верига. Особено имайки предвид, че инфраструктурата за EV все още изостава на много места в Европа.